Wyświetlacze w innych samochodach
Jest powszechne przekonanie, że tylko Opel i Renault posiada osobny wyświetlacz do radia. Okazuje się, że nie tylko - w niektórych samochodach oprócz standardowego wyświetlacza w radiu zamontowany jest dodatkowy wyświetlacz (np. w licznikach). Dlatego też na tej stronie chcę uzupełnić brakujące informacje i podpowiedzieć jeszcze jak ten wyświetlacz wykorzystać w przypadku braku fabrycznego radia.


Audi
C4

Jest to wyświetlacz, który oprócz ikon od funkcji CHECK komputera pokładowego może pokazywać także podstawowe informacje z radia fabrycznego. W górnej linii może pokazywać 4 cyfry (częstotlwiość stacji - maksymalne wskazanie 1999, przy czym przed ostatnią cyfrą może być wyświetlana kropka) lub też napis RDS (być może także i TAPE oraz CD ale jakoś nie przyszło mi do głowy sprawdzić jak miałem okazję). W drugiej linii może być wyświetlany znak odbioru stereofonicznego, a w trzeciej linii wybrany zakres fal (U, M lub V) oraz wybrana stacja pamięci (1,2,3,4). Dużo tego nie ma ale takie były początki. Standard transmisji 3wire (DATA, CLOCK, ENABLE).
Transmisja jest następująca. W stanie spoczynku linie CLOCK i DATA są w stanie wysokim, linia ENABLE w stanie niskim. Nadawanie ramki poprzedza impluls na linii ENABLE (krótkie ustawienie w stan 1). Następnie jest krótko znowu stan niski na linii ENABLE i po kolejnym ustawieniu w stan wysoki tej linii następuje wysłanie ramki transmisji. Po wysłaniu całej ramki transmisji na chwilę linia ENABLE idzie w dół po czym wraca w stan wysoki i następuje powtórzenie ramki transmisji. Zgrana ramka wygląda tak (500us/działkę, stacja z RDS, bank pamięci U, częstotliwość stacji 104.2MHz).
Ponieważ ramka jest taka sama i tylko wysyłana dwa razy to wystarczy ją opisać tylko raz (przy analizie warto pamiętać, że 1 w danych to 0 logiczne na linii DATA).


Cyfry kodowane są binarnie, podobnie jak numer zaprogramowanej stacji. Domyślam się, że było przewidziane wyświetlanie regionów (6 znakowe kodowanie) komunikatów drogowych w systemie ARI ale tego nie byłem w stanie sprawdzić. Nie udało mi się namierzyć czym jest zaświecany znak stereo. Być może błędnie zinterpretowałem to jako wyświetlanie regionu (REG).

Audi, VW, Seat
pełen fis

radia: Gamma i Delta z szerokim przodem oraz Chorus, Concert, Symphony, MFD

Do wyświetlania komunikatów z radia służą dwie górne linie po 8 znaków każda. Co ciekawe wyświetlane są tylko duże litery, mimo, że jest to wyświetlacz punktowy. Zwykle wyświetlany jest wybrany zakres, wybrana komórka pamięci oraz nazwa stacji RDS ewentualnie numer wybranego dysku i ścieżki przy odtwarzaniu CD.
Radio wysyła 16 znaków ASCII np. nazwa stacji i jej miejsce w pamięci. Do komunikacji z wyświetlaczem służą 3 linie (DATA, CLOCK, ENABLE). Transmisja przebiega podobnie do starszej wersji, najpierw linia ENABLE ustawiana jest na jeden takt w stan wysoki, potem wraca w stan niski i następnie jest znowu ustawiana w stan wysoki na cały czas transmisji. Synchronicznie z linią zegara wystawiane są dane na linii DATA (właściwy stan jest na zboczu opadającym linii CLOCK) w kolejności: F0, 16 znaków w kodzie ASCII, suma kontrolna. Linia zegara po wysłaniu ostatniego znaku ASCII nie jest ustawiana na jeden takt w stan niski - jest przetrzymana w stanie wysokim i dopiero na czas wysłania sumy kontrolnej zaczyna znowu taktować (myślę, że wynika to z czasu trwania wyliczania sumy kontrolnej). Nie wnikałem jak liczona jest suma kontrolna - można to sobie samemu rozpracować na podstawie zarejestrowanej i opisanej ramki. Zgrana ramka wygląda tak (500us/działkę, komunikat przesyłany PRZEBOJE FM1-3 - w postaci widocznej w dolnym, lewym rogu). Przy interpretacji warto pamiętać, że 1 w danych odpowiada 0 na linii DATA). Ramka jest wysyłana po każdym ustaleniu wskazań wyświetlacza (np. zmianie informacji PS w RDS). W zasadzie wyświetlacz powinien interpretować pełną tabelę kodów ASCII ale fabryczne radio wysyła tylko duże litery, cyfry i ewentualnie kilka znaków rozdzielających.
W przypadku nowszych wersji może być to już magistrala CAN.

BMW
wyświetlacz komunikatów w liczniku

Zaczęło się od lepszych wersji modeli E32 i E34. Tam oprócz informacji z komputera pokładowego na licznikach mogłybyć wyświetlane komunikaty z radia. Do dyspozycji jest jedna linia 16 znakowa. Wyświetla praktycznie wszystkie znaki w formacie ASCII (łącznie z małymi literami z znakami specjalnymi).

W nowszych modelach (np. E39) sterowanie odbywa się za pomocą linii I-Bus i za pomocą tej magistrali przesyłane są dane z pilota.

Fiat
modele po 2000 roku - wyświetlacz w liczniku: 500, Bravo, Grande Punto, Panda

Komunikacja odbywa się po magistrali CAN, za pomocą tej samej magistrali odbywa się sterowanie pilotem na kierownicy. Wyświetlacz jest jednoliniowy, może wyświetlić 14 znaków ASCII.

Mazda
model 3 po 2007 roku

Wyświetlacz informacji z radia, klimatyzacji, komputera pokładowego. Jest to sam wyświetlacz, nawet wskazania zegara przesyłane są z modułu radia.

złącze wyświetlacza

styk sygnał kolor przewodu
1 - -
2 - -
3 - -
4 - -
5 ściemnianie podświetlenia fioletowy
6 +12V na stałe żółty
7 CAN L szary
8 CAN H zielony
9 masa czarny
10 - -
11 ? niebieski
12 +12V po stacyjce czerwony
Wcześniejsze modele mają wyświetlacz połączony z panelu przedniego modułu radia.

Mercedes Benz
modele po 1998 roku

W203


W210


Sterowanie wyświetlaczem odbywa się za pomocą magistrali CAN. Wyświetlane mogą być znaki ASCII (nazwa stacji, częstotliwość, numer ścieżki) oraz znaki specjalne (nawigacja w MENU, piktogramy). Także za pomocą tej magistrali przesyłane są dane z pilota na kierownicy do radia.
W211


Mitsubishi
model samochodu:
Space Star 1999-2005
Carisma 1999-2004
Pajero 1999-2005

Komputer pokładowy jest przystosowany do wyświetlania komunikatów z radia. Gorzej, że w samym radiu jest klawisz DISP służący do przełączania informacji z komputera pokładowego, co w przypadku wymiany radia na inne stanowi duży problem.

model radia: PH-3000 (W142), 9181 (RX-1E92WT2)
złącze wyświetlacza w radiu

styk sygnał styk w wyświetlaczu
1 M-Data 7
2 M-SCK 8
3 wyciszenie telefonem -
4 ? 1
5 ? 2
6   -
7   -
8   -
9 M-Busy 17
10 masa i ekran dla 1,2,9 18
11   -
12 ekran dla 4,5,14 11
13   -
14 ? 13
15   -
16   -

złącze w wyświetlaczu

styk sygnał styk w radiu
1 ? 4
2 ? 5
5 diagnostyka ESP -
7 M-DATA 1
8 M-SCK 2
9 klimatyzacja -
10 klimatyzacja -
11 ekran dla 1,2,13 12
13 ? 14
15 sterownik silnika -
17 M-Busy 9
18 masa, ekran dla 7,8,17 10
19 klimatyzacja -
20 klimatyzacja (ekran) -
22 kontolka ładowania -
23 czujnik temperatury -
24 podświetlenie -
25 +12V po stacyjce -
26 +12V na stałe -
28 masa -
31 czujnik temperatury -
32 RHEO -
33 poziom paliwa -
36 +12V po stacyjce -

Nissan
Almera N16 od roku 2000


złącze wyświetlacza

styk sygnał
1 -
2 ?
3 -
4 BUS L
5 BUS H
6 -
7 ?
8 ?
9 ?
10 ?
11 ?
12 +12V po stacyjce
13 -
14 masa
15 BUS L
16 BUS H
17 masa
18 masa
19 masa
20 -
21 ?
22 -
23 masa
24 +12V na stałe

złącze klawiatury

styk sygnał
1 regulacja podświetlenia (?)
2 +12V na stałe
3 +12V po stacyjce
4 -
5 BUS L
6 BUS H
7 masa
8 masa
9-12 -
13 ?
14 BUS L
15 BUS H
16 masa

Opis złącza w module radia znajduje się w odpowiednim dziale.

Primera P12 od roku 2001


W zasadzie tutaj jest to system wieloczęściowy. Wyświetlacz oprócz informacji z radia wyświetla dane z klimatyzacji, komputera pokładowego a w wersji kolorowej także z nawigacji. Osobno jest wielofunkcyjna klawiatura. Radio z odtwarzaczem płyt CD jest osobnym modułem. Poszczególne moduły komunikują się po dwuliniowej magistrali.

Rover
seria 200 (95-98) i 400 (95-99)

Land Rover
Freelander (97-04)


złącze w wyświetlaczu

styk sygnał
1 +12V po stacyjce
2 masa
3 +12V na stałe
4 -
5 masa
6 dane
7 dane
8 ?
W radiu jest złącze ISO, z dodatkowym złączem 7 stykowym po boku. Podejrzewam, że wyświetlacz jest łączony do złącza ISO-A, podobnie jak w Peugeot 406 w pierwszej wersji, a złącze boczne jest do podłączenia pilota.

Powrót do spisu kabli