Podłączenia nawigacji satelitarnych

Część nawigacji ze złączem ISO jest opisana w dziale o złączach ISO (Audi/VW, Becker, Blaupunkt Travel Pilot). Na tej stronie postanowiłem umieścić także opisy złącz osprzętu do nawigacji (nie podoba mi się taki sposób ale cóż - na razie jest tego zbyt mało na stronie aby robić osobny dział). Są tu zebrane nawigacje i osprzęt zarówno w wersji sklepowej jak i fabryczne.

Zanim podam opisy co i jak jest wyprowadzone w nawigacji napiszę jakie sygnały są potrzebne aby nawigacja działała poprawnie.
Podstawowa sprawa to sygnał prędkości jazdy. Może być on pobrany z sygnału GALA, SCV (kontrola głośności w zależności od prędkości jazdy), który w wielu pojazdach (jednak nie wszystkie wersje) jest wyprowadzony na styk A1 w złączu ISO. Może być wymagane doprowadzenie tego sygnału z obu przednich kół - w takim przypadku producent wyprowadza go z czujników do ABS. Jeszcze inna opcja to impulsatory montowane na kołach (zwykle opcja gdy nie ma innego sposobu). W wielu nowych pojazdach sygnał prędkości (i nie tylko) jest pobierany z magistali CAN lub Multiplex pojazdu (tu można pobrać właściwie wszystkie sygnały z czujników).
Drugi istotny sygnał to sygnał cofania (RFLS). Podbiera się go od lampy wstecznej.
Oczywiście aby nawigacja działała potrzeba odbierać sygnał z nadajników GPS. Służy do tego specjalna antena montowana najczęściej na klapie bagażnika, na tylnej szybie lub też na desce pojazdu od strony pasażera pod przednią szybą (w zasadzie jedyne rozwiązanie na nasze warunki). Antena powinna być odpowiednia do danej jednostki nawigacyjnej - jest kilka typów anten. Są też dostępne anteny kombinowane obejmujące zakres dla radia, telefonu GSM/DCS oraz nawigacji satelitarnej. Na szczęście anteny produkowane są przez dobrych producentów i nie powinno być z nimi problemu.
Oprócz sygnału z anteny potrzebna jest informacja o ustawieniu samochodu - do tego służy żyroskop (kompas). W wielu nawigacjach jest już wbudowany - jedyne co należy zrobić to ustawić zgodnie z ustawieniem pojazdu w zaleźności od kąta montażu zestawu (zwykle po boku nawigacji jest odpowiednia regulacja dostępna).
Teraz można już tylko włożyć płytę z danym regionem i słuchać wskazówek, choć w niektórych przypadkach potrzeba jeszcze cały system skalibrować.

Alpine
model: NVE-N055PS

złącze zasilania/we-wy

styk sygnał kolor przewodu
1 DISPLAY CONTROL OUT żółty z czerwonym paskiem
2 MODULATOR CONTROL niebieski z żółtym paskiem
3 REMOTE IN biały z brązowym paskiem
4 +12 V po stacyjce czerwony
5 masa zasilania czarny
6 VOICE/GUIDE CONTROL OUT biały z zielonym paskiem
7 hamulec ręczny żółty z niebieskim paskiem
8 wejście sygnału prędkości zielony z białym paskiem
9 ściemnianie podświetlenia biały z niebieskim paskiem
10 +12 V na stałe żółty

złącze INTERFACES (złącze wyjść audio/video/sterowania)

styk sygnał kolor przewodu
1   szary gruby
2   biały w ekranie
3-6 - -
7   zielony w ekranie
8   brązowy cienki
9   fioletowy cienki
10 - -
11   czerwony cienki
12   ekran dla 2 i 13
13   czerwony w ekranie
14   ekran dla 7 i 23
15   szary gruby
16-19 - -
20   żółty cienki
21   zielony cienki
22   niebieski cienki
23   granatowy w ekranie
Do tego złącza podłączane jest małe pudełko z gniazdami opisanymi: AUDIO OUT L i R, GUIDE OUT, VIDEO OUT, REMOTE, EXTERNAL 1 i 2. Z wyjść AUDIO OUT L i VIDEO OUT podaje się sygnał dla większości monitorów (także produkcji innej niż Alpine). Niestety sposób podłączenia wewnątrz oraz jak jest to łączone z przedstawionym złączem pozostaje dla mnie nadal tajemnicą.


Blaupunkt
model: RGS06

styk sygnał kolor przewodu
1 masa zasilania brązowy
2 CAN H niebieski
3 CAN L niebieski
4 - -
5 - -
6 - -
7 DFA niebieski
8 RFLS niebieski
9 coil 1A+ czarny
10 coil 1B+ czarny
11 remote control Ref ...
12 remote control Ubb ...
13 głośnik + ...
14 +12V zasilanie czerwony
15 +12V po stacyjce czarny
16 - -
17 - -
18 - -
19 - -
20 - -
21 - -
22 coil 1A- czarny
23 coil 1B- czarny
24 remote masa ...
25 remote ad ...
26 głośnik- ...
Nawigacja z kolorowym monitorem podłączanym do złącza DB15. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX.

Blaupunkt
model: RGN08

styk sygnał kolor przewodu
1 masa zasilania brązowy
2 CAN H niebieski
3 CAN L niebieski
4 - -
5 - -
6 - -
7 DFA niebieski
8 RFLS niebieski
9 coil 1A+ czarny
10 coil 1B+ czarny
11 - -
12 - -
13 audio INFO biały w ekranie
14 +12V zasilanie czerwony
15 +12V po stacyjce czarny
16 - -
17 - -
18 - -
19 - -
20 - -
21 - -
22 coil 1A- czarny
23 coil 1B- czarny
24 - -
25 - -
26 masa audio ekran dla 13
Nawigacja do radioodbiorników New York RDM127 i Bremen RCM127. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX. Ale wiem, że kolekcjonerzy sprzętu lubią mieć kompletny system i to najlepiej podłączony. A zdobycie kompletnego okablowania w tej chwili jest dosyć trudne, dlatego też zamieszczam opis złącza w komputerze nawigacyjnym. Opis złącza w radiu podany na stronie o złączach ISO. Styki opisane Coil służą do podłączenia czujników mocowanych na kołach. Podejrzewam, że podobnie częściowo opis pasuje do komputera nawigacyjnego od radia Mercedes APS2 i 4 w formacie 1DIN tylko tam jest odpowiedni interfejs do konwersji sygnału prędkości na sygnał impulsów z kół.

Clarion
model: NVS613

styk sygnał kolor przewodu
1 - -
2   fioletowy z brązowym paskiem
3   pomarańczowy z białym paskiem
4 - -
5   różowy
6 masa czarny
7 - -
8   zielony z brązowym paskiem
9 +12 V po stacyjce czerwony
10 +12 V na stałe żółty
Numeracja umowna, opis na podstawie takiego modelu. Jest to sama nawigacja pracująca jako niezależne urządzenie.


Philips
model: Carin

styk złącze A złącze B
sygnał kolor przewodu sygnał kolor przewodu
1 +12 V na stałe czerwony - -
2 głośnik + niebieski z żółtym paskiem - -
3 +12 V po stacyjce fioletowy diagnoza RXD -
4 wsteczny biały z żółtym paskiem - -
5 sygnał prędkości czarny z białym paskiem wyjście liniowe + czerwony z białym paskiem
6 zestaw przełączników 1 (?) - diagnoza masa -
7 masa zasilania brązowy wejście pilota na podczerwień żółty w ekranie
8 głośnik - niebieski z żółtym paskiem zasilanie pilota na podczerwień czerwony w ekranie
9 podświetlenie szary - -
10 czujnik prędkości + pomarańczowy - -
11 czujnik prędkości - brązowy z czerwonym paskiem diagnoza TXD -
12 zestaw przełączników 2 (?)   - -
13   wyjście liniowe - brązowy z białym paskiem
14 wyciszenie biały z brązowym paskiem
15 - -
16 masa pilota na podczerwień ekran dla 7 i 8

złącze monitora

styk sygnał
1 załączenie - tryb RGB
2 sygnał pilota na podczerwień
3 sygnał video G
4 sygnał video B
5 sygnał audio-
6 sygnał video synchronizacja
7 sygnał video R
8 masa video
9 audio +
10 zasilanie monitora
11 zasilanie monitora
12 -
13 podświetlenie

Renault
model: Carminat 6000

złącza w komputerze nawigacyjnym z napędem CD (SY587/62)


styk złącze A złącze B
1 +12 V na stałe szyna danych (do interfejsu zielone 4)
2 głośnik + szyna danych (do interfejsu zielone 6)
3 aktywność CD-ROM+ (do interfejsu zielone 3) -
4 wsteczny -
5 sygnał prędkości -
6 aktywność CD-ROM- (do interfejsu zielone 8) -
7 masa zasilania -
8 głośnik - -
9 - szyna danych (do interfejsu zielone 5)
10 - izolowana masa (do interfejsu zielone 7)
11 - -
12 - -
13   -
14 -
15 -
16 -

złącze monitora

styk sygnał
1 załączenie - tryb RGB
2 -
3 sygnał video G
4 sygnał video B
5 -
6 sygnał video synchronizacja
7 sygnał video R
8 masa video
9 -
10 zasilanie monitora
11 + AVC
12 -
13 -

złącze w monitorze

styk A B
1 regulacja podświetlenia + -
2 regulacja podświetlenia - -
3 - -

złącza w module interfejsu

styk złącze szare złącze zielone
1 czujnik temperatury zewnętrznej regulacja podświetlenia + (monitor)
2 masa regulacja podświetlenia - (monitor)
3 - aktywność CD-ROM+ (do czytnika A3)
4 - szyna danych (do czytnika B1)
5 masa szyna danych (do czytnika B9)
6 + oświetlenie szyna danych (do czytnika B2)
7 wyciszenie radia isolowana masa (do czytnika B10
8 + 12 V po stacyjce aktywność CD-ROM- (do czytnika A6)
9 + AVC -
10 wyciszenie syntezy głosu -
11 wejście wyświetlacza radia (masa) -
12 wejście wyświetlacza radia (załącznie) -
13 wejście wyświetlacza radia (MRQ) -
14 wejśćie wyświetlacza radia (SCL) -
15 wejście wyświetlacza radia (SDA) -
16 klawiatura sterująca  
17 klawiatura sterująca
18 klawiatura sterująca
19 klawiatura sterująca
20 klawiatura sterująca
21 klawiatura sterująca
22 klawiatura sterująca
23 klawiatura sterująca
24 klawiatura sterująca
25 klawiatura sterująca
26 klawiatura sterująca
27 podświetlenie klawiatury +
28 podświetlenie klawiatury -
29 -
30 -
Jest jeszcze złącze czerwone 15 stykowe do podłączenia pilota sterującego radiem. Sposób podłączenia pilota jest taki sam jak do wyświetlacza w modelelach Radiosat.

Carminat 8000
złącze w komuterze nawigacyjnym z napędem CD

styk sygnał
1 +12 V na stałe
2 -
3 audio + (interfejs szare 8)
4 -
5 -
6 załączenie (interfejs szare 7)
7 CAN H (pętla do 8)
8 CAN H (pętla do 7)
9 CAN H (interfejs szare 3)
10 masa
11 -
12 audio - (interfejs szare 9)
13 -
14 -
15 -
16 CAN L (pętla do 17)
17 CAN L (pętla do 16)
18 CAN L (interfejs szare 4)
Jest jeszcze 16 stykowe złącze monitora - łączone z moniorem 1 do 1.

złącza w module interfejsu
     
styk złącze szare złącze zielone
1 - -
2 sterowanie anteny -
3 CAN H (czytnik 9) -
4 CAN L (czytnik 18) -
5 CAN H (radio Cabasse lub UpdateList) -
6 CAN L (radio Cabasse lub UpdateList) CAN H (instalacja pojazdu)
7 załączenie (czytnik 6) CAN L (instalacja pojazdu)
8 audio + (czytnik 3) -
9 audio - (czytnik 12) +12 V po stacyjce
10 - +12 V na stałe
11 - -
12 - masa zasilania
13 - -
14 - -
15 - -
16 - -
17 - -
18 - -
19 - -
20 - -
21 diagnoza -
22 - głośnik
23 - głośnik
24 kontrola zapięcia pasów mikrofon wejście
25 podświetlenie mikrofon masa
26 radio masa (TunerList) -
27 radio załączenie (TunerList) -
28 radio MRQ (TunerList) -
29 radio SDA (TunerList) -
30 radio SCL (TunerList) -
Jest jeszcze złącze czerwone 15 stykowe do podłączenia pilota sterującego radiem. Sposób podłączenia pilota jest taki sam jak do wyświetlacza w modelelach TunerList.

Audi, VW
tuner TV: TV DIV Receiver

styk sygnał styk sygnał styk sygnał
CAN zasilanie  
1 CAN masa 19 kl. 31 (masa) 37 nie podłączone
2 CAN L 20 kl. 30 (+12V) 38 nie podłączone
3 CAN H 21 k-line 39 nie podłączone
monitor przód/ nawigacja monitor tył złącza AUX
4 masa audio przód 22 audio prawy tył (RR) - 40 aux audio lewy tył (LR)
5 audio prawy przód (RF) 23 audio prawy tył (RR) + 41 aux audio prawy tył(RR)
6 masa audio 24 ekran audio tył 42 aux masa A/V tył
7 audio lewy przód (LF) 25 audio lewy tył (LR) - 43 aux s-vhs Y tył
8 masa audio 26 audio lewy tył (LR) + 44 aux s-vhs C tył
9 ekran A/V przód 27 ekran A/V tył 45 aux CVBS tył
10 ekran video przód 28 c- sync tył 46 aux ekran A/V tył
11 c-sync przód 29 c - sync tył 47 aux audio lewy przód (LF)
12 masa video 30 video B- tył 48 aux audio prawy przód (RF)
13 video B przód 31 video B+ tył 49 aux masa A/V przód
14 masa video 32 video G- tył 50 aux s-vhs Y przód
15 video G przód 33 video G+ tył 51 aux s-vhs C przód
16 masa video 34 video R- tył 52 aux CVBS przód
17 video R przód 35 video R+ tył 53 aux ekran A/V tył
18 masa video 36 ekran video tył 54 nie podłączone

Jak to podłączyć do nawigacji? Proszę zerknąć na opis nawigacji MFD. Tam są 2 złącza dodatkowe oprócz ISO. Złącze 26 stykowe (ja sobie je oznaczyłem jako złącze D) oraz złącze mini DIN-10. Sposób podłączenia przedstawia poniższa tabelka Od razu podaję sposób podłączenia do tego tunera TMC (po co rysować 2 tabele, co prawda jeszcze nie mam ładnego rysunku w module TMC ale cyferki są na złączu)

tuner TV nawigacja moduł TMC
2 26 (D) 8
3 13 (D) 9
4 1 (mini DIN) -
5 3 (mini DIN) -
7 2 (mini DIN) -
9 5 (mini DIN) -
11 4 (mini DIN) -
13 8 (mini DIN) -
15 9 (mini DIN) -
17 10 (mini DIN) -
19 8 (A) 12
20 7 (A) 6
21 3 (A) ?
Oznaczenia A, D i mini DIN zgodne z opisem złącza ISO w nawigacji.

Powrót do spisu kabli