Podłączenia nawigacji satelitarnych

Część nawigacji ze złączem ISO jest opisana w dziale o złączach ISO (Audi/VW, Becker, Blaupunkt Travel Pilot). Na tej stronie postanowiłem umieścić także opisy złącz osprzętu do nawigacji (nie podoba mi się taki sposób ale cóż - na razie jest tego zbyt mało na stronie aby robić osobny dział). Są tu zebrane nawigacje i osprzęt zarówno w wersji sklepowej jak i fabryczne.

Zanim podam opisy co i jak jest wyprowadzone w nawigacji napiszę jakie sygnały są potrzebne aby nawigacja działała poprawnie.
Podstawowa sprawa to sygnał prędkości jazdy. Może być on pobrany z sygnału GALA, SCV (kontrola głośności w zależności od prędkości jazdy), który w wielu pojazdach (jednak nie wszystkie wersje) jest wyprowadzony na styk A1 w złączu ISO. Może być wymagane doprowadzenie tego sygnału z obu przednich kół - w takim przypadku producent wyprowadza go z czujników do ABS. Jeszcze inna opcja to impulsatory montowane na kołach (zwykle opcja gdy nie ma innego sposobu). W wielu nowych pojazdach sygnał prędkości (i nie tylko) jest pobierany z magistali CAN lub Multiplex pojazdu (tu można pobrać właściwie wszystkie sygnały z czujników).
Drugi istotny sygnał to sygnał cofania (RFLS). Podbiera się go od lampy wstecznej.
Oczywiście aby nawigacja działała potrzeba odbierać sygnał z nadajników GPS. Służy do tego specjalna antena montowana najczęściej na klapie bagażnika, na tylnej szybie lub też na desce pojazdu od strony pasażera pod przednią szybą (w zasadzie jedyne rozwiązanie na nasze warunki). Antena powinna być odpowiednia do danej jednostki nawigacyjnej - jest kilka typów anten. Są też dostępne anteny kombinowane obejmujące zakres dla radia, telefonu GSM/DCS oraz nawigacji satelitarnej. Na szczęście anteny produkowane są przez dobrych producentów i nie powinno być z nimi problemu.
Oprócz sygnału z anteny potrzebna jest informacja o ustawieniu samochodu - do tego służy żyroskop (kompas). W wielu nawigacjach jest już wbudowany - jedyne co należy zrobić to ustawić zgodnie z ustawieniem pojazdu w zaleźności od kąta montażu zestawu (zwykle po boku nawigacji jest odpowiednia regulacja dostępna).
Teraz można już tylko włożyć płytę z danym regionem i słuchać wskazówek, choć w niektórych przypadkach potrzeba jeszcze cały system skalibrować.

Alpine
model: NVE-N055PS

złącze zasilania/we-wy

styk sygnał kolor przewodu
1 DISPLAY CONTROL OUT żółty z czerwonym paskiem
2 MODULATOR CONTROL niebieski z żółtym paskiem
3 REMOTE IN biały z brązowym paskiem
4 +12V ACC czerwony
5 masa zasilania czarny
6 VOICE/GUIDE CONTROL OUT biały z zielonym paskiem
7 PARKING BRAKE LEAD żółty z niebieskim paskiem
8 SPEED SENSOR IN zielony z białym paskiem
9 DIMMER biały z niebieskim paskiem
10 +12V BATT żółty

złącze INTERFACES (złącze wyjść audio/video/sterowania)

styk sygnał kolor przewodu
1   szary gruby
2   biały w ekranie
3-6 - -
7   zielony w ekranie
8   brązowy cienki
9   fioletowy cienki
10 - -
11   czerwony cienki
12   ekran dla 2 i 13
13   czerwony w ekranie
14   ekran dla 7 i 23
15   szary gruby
16-19 - -
20   żółty cienki
21   zielony cienki
22   niebieski cienki
23   granatowy w ekranie
Do tego złącza podłączane jest małe pudełko z gniazdami opisanymi: AUDIO OUT L i R, GUIDE OUT, VIDEO OUT, REMOTE, EXTERNAL 1 i 2. Z wyjść AUDIO OUT L i VIDEO OUT podaje się sygnał dla większości monitorów (także produkcji innej niż Alpine). Niestety sposób podłączenia wewnątrz oraz jak jest to łączone z przedstawionym złączem pozostaje dla mnie nadal tajemnicą.

Blaupunkt
model: RGS06

styk sygnał kolor przewodu
1 masa zasilania brązowy
2 CAN H niebieski
3 CAN L niebieski
4 - -
5 - -
6 - -
7 DFA niebieski
8 RFLS niebieski
9 coil 1A+ czarny
10 coil 1B+ czarny
11 remote control Ref ...
12 remote control Ubb ...
13 głośnik + ...
14 +12V zasilanie czerwony
15 +12V po stacyjce czarny
16 - -
17 - -
18 - -
19 - -
20 - -
21 - -
22 coil 1A- czarny
23 coil 1B- czarny
24 remote masa ...
25 remote ad ...
26 głośnik- ...
Nawigacja z kolorowym monitorem podłączanym do złącza DB15. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX.

Blaupunkt
model: RGN08

styk sygnał kolor przewodu
1 masa zasilania brązowy
2 CAN H niebieski
3 CAN L niebieski
4 - -
5 - -
6 - -
7 DFA niebieski
8 RFLS niebieski
9 coil 1A+ czarny
10 coil 1B+ czarny
11 - -
12 - -
13 audio INFO biały w ekranie
14 +12V zasilanie czerwony
15 +12V po stacyjce czarny
16 - -
17 - -
18 - -
19 - -
20 - -
21 - -
22 coil 1A- czarny
23 coil 1B- czarny
24 - -
25 - -
26 masa audio ekran dla 13
Nawigacja do radioodbiorników New York RDM127 i Bremen RCM127. W zasadzie to już historia. Ostatnie mapy do tego systemu pojawiły się około 2000 roku, został zastąpiony systemem DX. Ale wiem, że kolekcjonerzy sprzętu lubią mieć kompletny system i to najlepiej podłączony. A zdobycie kompletnego okablowania w tej chwili jest dosyć trudne dlatego też zamieszczam opis złącza w komputerze nawigacyjnym. Opis złącza w radiu podany na stronie o złączach ISO. Jeżeli chodzi o kolorystykę to Blaupunkt w tym przypadku nie zaszalał. Styki opisane Coil służą do podłączenia czujników mocowanych na kołach. Podejrzewam, że podobnie częściowo opis pasuje do komputera nawigacyjnego od radia Mercedes APS2 i 4 w formacie 1DIN tylko tam jest odpowiedni interfejs do konwersji sygnału prędkości na sygnał impulsów z kół.

Clarion
model: NVS613

styk sygnał kolor przewodu
1 - -
2   fioletowy z brązowym paskiem
3   pomarańczowy z białym paskiem
4 - -
5   różowy
6 masa (GND) czarny
7 - -
8   zielony z brązowym paskiem
9 +12V po stacyjce (ACC) czerwony
10 +12V podtrzymanie (BATT) żółty
Numeracja umowna, opis na podstawie takiego modelu. Jest to sama nawigacja pracująca jako niezależne urządzenie. Nie wiem do czego są pozostałe przewodu (tzn. wiem, tylko nie wiem, który to który). Powinno tam być: sygnał zależny od prędkości jazdy, sygnał wsteczny, wyciszenie radia i sygnał parkowania. Mam rozpisaną nawigację Alpine, muszę sprawdzić czy kolory są w jakiś sposób znormalizowane.

Audi, VW
tuner TV: TV DIV Receiver

styk sygnał styk sygnał styk sygnał
CAN zasilanie  
1 CAN masa 19 kl. 31 (masa) 37 nie podłączone
2 CAN L 20 kl. 30 (+12V) 38 nie podłączone
3 CAN H 21 k-line 39 nie podłączone
monitor przód/ nawigacja monitor tył złącza AUX
4 masa audio przód 22 audio prawy tył (RR) - 40 aux audio lewy tył (LR)
5 audio prawy przód (RF) 23 audio prawy tył (RR) + 41 aux audio prawy tył(RR)
6 masa audio 24 ekran audio tył 42 aux masa A/V tył
7 audio lewy przód (LF) 25 audio lewy tył (LR) - 43 aux s-vhs Y tył
8 masa audio 26 audio lewy tył (LR) + 44 aux s-vhs C tył
9 ekran A/V przód 27 ekran A/V tył 45 aux CVBS tył
10 ekran video przód 28 c- sync tył 46 aux ekran A/V tył
11 c-sync przód 29 c - sync tył 47 aux audio lewy przód (LF)
12 masa video 30 video B- tył 48 aux audio prawy przód (RF)
13 video B przód 31 video B+ tył 49 aux masa A/V przód
14 masa video 32 video G- tył 50 aux s-vhs Y przód
15 video G przód 33 video G+ tył 51 aux s-vhs C przód
16 masa video 34 video R- tył 52 aux CVBS przód
17 video R przód 35 video R+ tył 53 aux ekran A/V tył
18 masa video 36 ekran video tył 54 nie podłączone

Opis na podstawie informacji z róznych źródeł (część rozrysowana na podstawie tunera). Wszystko świetnie tylko jak to podłączyć do nawigacji? Proszę zerknąć na opis nawigacji MFD. Tam są 2 złącza dodatkowe oprócz ISO. Złącze 26 stykowe (ja sobie je oznaczyłem jako złącze D) oraz złącze mini DIN-10. Sposób podłączenia przedstawia poniższa tabelka (nie chciałem rysować schematu bo jak sobie to narysowałem na kartce to wygladało już bardzo zagmatwane). Od razu podaję sposób podłączenia do tego tunera TMC (po co rysować 2 tabele, co prawda jeszcze nie mam ładnego rysunku w module TMC ale cyferki są na złączu)

tuner TV nawigacji moduł TMC
2 26 (D) 8
3 13 (D) 9
4 1 (mini DIN) -
5 3 (mini DIN) -
7 2 (mini DIN) -
9 5 (mini DIN) -
11 4 (mini DIN) -
13 8 (mini DIN) -
15 9 (mini DIN) -
17 10 (mini DIN) -
19 8 (A) 12
20 7 (A) 6
21 3 (A) ?
Oznaczenia A, D i mini DIN zgodne z opisem złącza ISO w nawigacji. Mam nadzieję, że nie pomyliłem się nigdzie w opisie. Oczywiście trzeba jeszcze podłączyć system antenowy i już możemy zacząć się bawić w testy. Niestety nie posiadacze nawigacji bez napisu MFD czyli wersji A i B. Tam te urządzenia nie działają.
Powrót do spisu kabli