FORD - złącza radioodbiorników i urządzeń fabrycznych

Nazbierało się tak dużo opisów złącz do różnych modeli sprzętu firmy Ford, że postanowiłem wydzielić osobną część tylko dla Forda. Zamieszczam tu tylko modele, które fabrycznie są robione przez firmy dla Forda a nie modele stylizowane oraz tylko sygnowane pod Forda (takie są np. modele robione przez Interconti i mają także logo Forda - tych opisów trzeba szukać w innych działach).

Ford
model radia: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 oraz 2014, 2015, 2016 (tylko wyjścia na przednie głośniki) i inne
model auta: większość z lat 1989-2002
oraz Mazda121 po 3/96

styk sygnał
1 +12V podtrzymanie
2 masa
3 +12V zasilanie
4 podświetlenie
5 nie podłączone
6 masa
7 ster. ant. automatyczną
8 głośnik LF
9 głośnik LF
10 głośnik LR
11 głośnik LR
12 głośnik RF
13 głośnik RF
14 głośnik RR
15 głośnik RR
Uwaga: Obie masy powinny zostać podłączone.

Ford
model radia: 5000,6000CD (volume na klawiszach)

Opis złącza C
styk sygnał
1 AVC
2 GND
3 tel mute
4 wolny
5 ACP-
6 ACP+
Numeracja umowna. Złącze A i B w standardzie Forda (opis wyżej). Radia z tej serii sprawdzają ile głośników jest do nich podłączone a potem udostępniają lub nie funkcję FADER. AVC- sterowanie głośnością w zależności od prędkości jazdy.

Ford
model radia: 4000RDS, 5000RDS, 6000RDS, 6006E, 9000VRN (modele z gałką volume)

Opis złącza C
styk sygnał
1 telefon/telematic audio 2 (*T/*V)
2 telefon/telematic audio 1 (*T/*V)
3 sterowanie +12V (*T)
4 telematic/ustawianie zegara (*T/*A)
5 wejście pilota
6 masa pilota
7 SCP+ (*V)
8 SCP- (*V)
9 AVC
10 masa
11 wyciszenie telefonem
12 zatrzymanie awaryjne (*V)
13 ACP- (*V)
14 ACP+ (*V)
15 -
16 -
17 -
Numeracja umowna. W niektórych modelach złącza są rozdzielone i umieszczone inaczej - trzeba wtedy odszukać właściwe po jego kształcie. Patrz uwagi do złącza wyżej. Styki oznaczone przy opisie gwazdką nie występują we wszystkich modelach, te co są wyprowadzone zazwyczaj są na rysunku oznaczone wypełnieniem. W zależności od wersji niektóre styki są różnie wykorzystywane (*T - radio z interfejsem do telefonu, *V - nawigacja, *A - wersja amerykańska,

Ford
modele:2500,3500,4500

styk sygnał
1 +12V BATT
2 +12V ACC
3 podświetlenie
4 masa
5  
6  
7  
8 głośnik FL+
9 głośnik RL+
10 głośnik RR+
11 głośnik FR+
12 głośnik FR-
13 masa
14 AVC
15  
16 masa (z radia)
17 masa - dołączyć do masy
18 wejście pilota
19 masa pilota
20  
21 głośnik FL-
22 głośnik RL-
23 głośnik RR-
24 masa


Ford USA
model: PAC z auta Windstar (na klapce napisz Automatic)

złącze A (zasilanie) złącze B (pętla korektora) złącze c (wyjścia liniowe)
1. +12V BATT 1. L-in 1. FL+
2. GND 2. R-in 2. FR+
3. +12V ACC 3. L-out 3. FL-
4. podświetlenie 4. R-out 4. FR-
5. - 5. gnd 5. RL+
6. masa 6. sterowanie +12V 6. RR+
7. sterowanie anteną automat. złącze D (pilot) 7. RL-
8. sterowanie wzmacniacza 1. remote out 8. RR-
  2. remote in X - nie jest masą !
Numeracja umowna. Opis na podstawie takiego radia. Jest to system aktywny, z zewnętrznym wzmacniaczem. Z tyłu samochodu znajduje się pilot sterujący radiem. Ważna uwaga, złącze X nie jest podłączone jak mogłoby się wydawać do masy tylko do plusa załączanego po włączeniu radia. Radio to standardowo ma syntezę amerykańską można jednak przełączyć ją na europejską ale traci się zegarek (wtedy klawisz CLOCK zamienia się na klawisz 6 programatora).

Ford USA
modele z lat 1996-2002 (radia Alpine oraz Altec Electronica)

styk złącze A (główne) złącze B (rozszerzenie) złącze C złącze D (korektor)
1 podświetlenie + Key Code nie podłączone audio 1 powrót
2 podświetlenie - (dimmer) sterowanie anteny nie podłączone audio 1 +
3 start SCP+ nie podłączone audio 1 ekran
4 Clock select SCP- nie podłączone audio 1 masa
5 głośnik RR+ Asyscon nie podłączone audio 2 powrót
6 głośnik RR- ACP A nie podłączone audio 2 +
7 głośnik RF+ ACP B nie podłączone audio 2 ekran
8 głośnik RF- Theft (alarm) nie podłączone audio 2 masa
9 +12V BATT Speed nie podłączone  
10 +12V ACC PTA nie podłączone
11 masa zasilania (GND) mono in (-) nie podłączone
12 głośnik mono in (+) nie podłączone
13 głośnik mono in masa nie podłączone
14 głośnik SWC1 nie podłączone
15 głośnik SWC2 nie podłączone
16 masa wzmacniacza mocy zmieniacz CD ekran nie podłączone
17   zmieniacz CD we R (+) nie podłączone
18 zmieniacz CD we R (-) nie podłączone
19 zmieniacz CD we L (+) nie podłączone
20 zmieniacz CD we L (-) nie podłączone
Numeracja oryginalna (jest oznaczona w złączu). Złącze A i B występuje zawsze, złącze C czasem jest ale nie spotkałem jeszcze takiego radia co by miało tam jakieś styki, złącze D występuje bardzo rzadko. Ten typ podłączenia występuje tylko w niektórych modelach radioodbiorników, zwykle dobrze wyposażonych (spotkałem model sygnowany Alpine na klapie kasety z wbudowanym procesorem DSP). Ciekawa sprawa, radia są na rynek USA i Japonii a mają RDS, który działa nawet w Europie. Ale czy jest możliwość ustawienia naszej syntezy tego nie wiem. Znajomo za to wygląda sterowanie zmieniaczem CD.

Ford
model: 2007 bez sterowania CD (starsza wersja, logo KEYCODE z kluczykiem na klapce)

styk złącze B (pętla korektora/CD) złącze C (wyjścia liniowe)
1 RDS OUT (?) załączanie wzmacniacza
2 CD LOGIC IN (?) wyjście audio RR-
3 brak styku wyjście audio RR+
4 wejście audio R wyjście audio RF-
5 wejście audio L wyjście audio RF+
6 masa audio wyjście audio LR-
7 brak styku wyjście audio LR+
8 wyjście audio R wyjście audio LF-
9 wyjście audio L wyjście audio LF+
10 brak styku brak styku
Numeracja umowna. W przypadku braku korektora i CD należy wykonać zwory między stykiem 4 i 8 oraz między 5 i 9 w złączu B (w radiu oznaczone niebieską kropką), jeżeli mamy taki zestaw fabrycznie to jest zworka w założonym wtyku.

Ford
modele:2007 bez sterowania CD (nowsza wersja)

Złącze wzmacniacza i korektora (złącze C)
styk sygnał kolor przewodu
1 wyjście FL+  
2 wyjście FL-  
3 wyjście RL+  
4 wyjście RL-  
5 wyjście FR+  
6 wyjście FR-  
7 wyjście RR+  
8 wyjście RR-  
9 nie podłączone żebro rozpierające
10 wyjście L  
11 wyjście R  
12 wejście R  
13 wejście L  
14 masa audio  
15 CD ON (?)  
16 RDS TA (?)  
Numeracja umowna. W przypadku braku korektora należy wykonać zwory między stykiem 10 i 13 oraz między 11 i 12 (w fabrycznej instalacji bez korektora zwory są od razu). Styk A8 to wyjście sterowania wzmacniaczem (uwaga, nie każdy wzmacniacz się da włączyć bo jest tu około 10V po włączeniu). Wzmacniacz współpracujący z tym modelem nie musi być fabryczny ale musi spełniać warunek: masa wejść liniowych nie może być połączona z masą zasilania wzmacniacza. Fabryczny wzmacniacz pracuje w układzie różnicowym dlatego też nie potrzebny jest przewód ekranowany - fabrycznie jest to prowadzone skrętką. Sygnały 15 i 16 są wykorzystywane przy współpracy z odtwarzaczem CD w formacie 1DIN. Warto zauważyć, że wykorzystując istniejącą pętlę korektora łatwo sobie zrobić wejście liniowe pod odtwarzacz MP3. Niestety kolorów do tej wersji jeszcze nie mam.

Ford
modele: 2007, także Seat (z Alhambra) oraz VW Sound 2 (z Sharan) - modele ze sterowaniem CD

Złącze B
styk sygnał kolor przewodu
1 ACP zielony
2 ACP czarny
3 12V BATT -
4 12V włączane niebieski
5 AVC (?) szary
6 tel mute -
Pilot za pomocą odpowiedniego interfejsu jest doprowadzony do szyny ACP. AVC to sygnał prędkości jazdy (tak mi wychodziło z badania radia).

Złącze wzmacniacza i korektora (złącze C)
styk sygnał kolor przewodu
1 wyjście FL+ brązowy skręcony z 2
2 wyjście FL- biały skręcony z 1
3 wyjście RL+ czerwony skręcony z 4
4 wyjście RL- biały skręcony z 3
5 wyjście FR+ pomarańczowy skręcony z 6
6 wyjście FR- biały skręcony z 5
7 wyjście RR+ żółty skręcony z 8
8 wyjście RR- biały skręcony z 7
9 nie podłączone żebro rozpierające
10 wejście L+ (?) czerwony
11 wejście L- (?) niebieski
12 masa audio zielony
13 wejście R+ (?) żółty
14 wejście R- (?) czarny
15 nie podłączone -
16 nie podłączone -
Numeracja umowna. Styk A8 to wyjście sterowania wzmacniaczem (uwaga, nie każdy wzmacniacz się da włączyć bo jest tu około 10V po włączeniu). Wzmacniacz współpracujący z tym modelem nie musi być fabryczny ale musi spełniać warunek: masa wejść liniowych nie może być połączona z masą zasilania wzmacniacza. Fabryczny wzmacniacz pracuje w układzie różnicowym dlatego też nie potrzebny jest przewód ekranowany - fabrycznie jest to prowadzone skrętką. Styki 10-14 w złączu C oraz styki 1 i 2 w złączu B służą do podłączenia zmieniacza CD. W tym modelu nie ma pętli na korektor i nie ma potrzeby wykonywania żadnych zworek.

Ford
model: 2008 bez sterowania CD

styk złącze B (pętla korektora/CD) złącze C (wyjścia liniowe)
1 RDS OUT (?) załączanie wzmacniacza
2 CD LOGIC IN (?) wyjście audio RR-
3 brak styku wyjście audio RR+
4 wejście audio R wyjście audio RF-
5 wejście audio L wyjście audio RF+
6 masa audio wyjście audio LR-
7 brak styku wyjście audio LR+
8 wyjście audio R wyjście audio LF-
9 wyjście audio L wyjście audio LF+
10 brak styku brak styku
Numeracja umowna. W przypadku braku korektora i CD należy wykonać zwory między stykiem 4 i 8 oraz między 5 i 9 w złączu B (w radiu oznaczone niebieską kropką), jeżeli mamy taki zestaw fabrycznie to jest zworka w założonym wtyku. Opis zrobiony na analogii z modelem 2007, nie miałem możliwości dokładnego sprawdzenia.

Złącze wzmacniacza

styk sygnał
4 +12V załączanie
5 masa
6 +12V
7 głośnik RR-
8 głośnik RR+
9 głośnik FR-
10 głośnik FR+
11 głośnik RL-
12 głośnik RL+
13 głośnik FL-
14 głośnik FL+
Opis nie sprawdzony. Jeżeli ktoś może sprawdzić to proszę o potwierdzenie poprawności. Wzmacniacz jest umieszczony pod schowkiem po stronie pasażera

Ford
modele ze złączem ISO
Sygnały umieszczone standardowo tylko na styku 2 w kostce zasilającej jest dodatkowa masa, którą należy podłączyć do poprawnej pracy radia. Tak samo w modelu VW Sound 1.
Model z nawigacją 1DIN - patrz opis Mercedes Benz APS4.

Ford
model: 2050 - sterownik zmieniacza CD

styk złącza A (zasilanie) złącze B (pętla audio)
1 switch - załączanie (we +12V) RDS IN
2 +12V ACC CD LOGIC
3 +12V BAT masa audio
4 podświetlenie wejście audio L
5 masa wejście audio R
6 nie podłączone wyjście audio R
7 X wyjście audio L
8 X nie podłączone
Numeracja umowna, opis na podstawie sterownika 2050 (prawdopodobnie pojedyncze CD czyli model 2040 będzie miał takie samo podłączenie). Model 2050 jest przeznaczony do podłączenia wraz z radiem 2007 bez sterowania zmieniacza CD. W czasie pracy zmieniacza wyjście CD LOGIC przełącza wskazanie wyświetlacza na DISC. Wejście RDS IN przełącza tor audio na odbiór komunikatów drogowych z radia. W sterowniku jest jeszcze złącze DIN-13 do podłączenia zmieniacza CD pracującego w standardzie starego Sony (ja testowałem z CDX-A30 i wszystko pracuje), może jeszcze dwie drobne uwagi, wskazanie E-01 oznacza brak magazynka, E-02 brak płyt w magazynku.

Powrót