Wyświetlacz w Oplu

Lata 1992-2004.

Magistrala I2C + MRQ.

Złącze w radiu
modele o standardowym wymiarze

Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)
styk sygnał kolor przewodu
1 SDA brązowy z czarnym paskiem
2 SCL brązowy z czerwonym paskiem
4 MRQ brązowy z szarym paskiem

modele o większej ścianie przedniej

Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)
styk sygnał kolor przewodu
5 SCL żółty z białym paskiem
8 MRQ fioletowy
11 SDA zielony z białym paskiem
Reszta jest opisana w dziale o złączach ISO odbiorników fabrycznych.

Złącze w Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R

styk sygnał kolor przewodu
1 SCL żółty
2 MRQ biały
3 SDA czerwony
4 nie podłączone -
obudowa masa ekran przewodu
Aby wyświetlacz działał poprawnie należy pamiętać także o przewodzie sterującym data/radio.

Złącze w wyświetlaczu
TID Astra F, Corsa C

Widok złącza w wyświetlaczu od strony przyłączania
styk sygnał kolor przewodu
1 +12V na stałe czerwony
2 NTC niebieski
3 masa zasilania brązowy
4 NTC niebieski z białym paskiem
5 +12V po stacyjce czarny
6 oświetlenie szary z zielonym paskiem
7 ? szary z czarnym paskiem
8 +12V po włączeniu radia czerwony z szarym paskiem
9 SCL brązowy z czerwonym paskiem
10 MRQ brązowy z szarym paskiem
11 SDA brązowy z czarnym paskiem
12 ? niebieski z czerwonym paskiem
Czujnik temperatury podłącza się między przewód niebieski a niebieski z białym paskiem. Jest to termistor NTC o rezystancji w pobliżu 0 stopni około 15 kiloomów.

MID Astra F

styk sygnał rodzaj sygnału
1 Przepalona żarówka w tylnej lampie do masy jak jest ok.
2 Niski poziom płynu w chłodnicy do masy jak jest ok.
3 Niski poziom oleju w silniku do masy jak jest ok.
13 masa musi być podłączona do masy
14 gniazdo diagnostyczne  
15 DIAG można sprawdzić stan pracy wyświetlacza
16 klawisz R (reset) aktywny stan na masę
17 klawisz S (set) aktywny stan na masę
18 czujnik poziomu paliwa (z zegarów) reaguje na wartość napięcia (A/C)
20 prędkość jazdy sygnał impulsowy
21 oBRoty sygnał impulsowy
22 temperatura otoczenia termistor NTC 10kOm dla 0 st. C
23 masa czujnika temperatury  
24 Zużyte okładziny hamulcowe do masy jak jest ok.
25 Niski poziom płynu w spryskiwaczach do masy jak jest ok.
26 Uskodzone światła stop i tu nie mogłem dojść co i jak
Druga kostka jest standardowa jak wyświetlaczach TID do Astra I. Z jednym małym wyjątkiem, masa dla procesora jest tylko w złączu niebieskim, bez jej podłączenia jest tylko podświetlenie, oraz czujnik temperatury zewnętrznej jest podłączony do niebieskiego złącza a nie czarnego. Do niebieskiej kostki jest podłączany moduł wzmacniaczy do kontroli świateł.

Co ten komputer potrafi?
Tryb pracy CHECK:
Pokazywane są komunikaty po sobie. Jak jest ok sam przechodzi na TRIP a jak nie zostawia wyświetlony błąd i trzeba go skasować klawiszem RESET. Po włączeniu zapłonu należy nacisnąć na chwilę pedał hamulca.
Komunikaty w języku niemieckim
Ausentemp. - temperatura zewnętrzna
Oelmangel - niski poziom oleju
Kuhlmitel Stand - niski poziom płynu w chłodnicy
Waschwass. Stand - niski poziom płynu w spryskiwaczach
Bremsbelag - zużyte okładziny hamulcowe
Bremslight - nie świecą lampy stop
Abblendl. Rucklight - nie świecą tylne lampy pozycyjne

Tryb pracy TRIP (wybieramy klawiszem S)
Mom. VeBR 0.0l/h - zużycie chwilowe paliwa
Verbrauch --- l/100km - zużycie paliwa na 100 km
Geschw.. 0km/h - prędkość średnia
Reichweite km - pozostały zasięg na paliwie
Stoppuhr 0min 0.0s - stoper (obsługa klawiszem R)
Aussentemp. st. C - temperatura zewnętrzna

Wyświetlacz może pracować w jednym z sześciu języków, może wyświetlać w jednostkach metrycznych i imperialnych.

TID Omega B lub Vectra B

styk sygnał
1 +12V na stałe
2 masa
3 NTC
4 NTC
5 +12V po stacyjce
8 +12V po włączeniu radia
9 SCL
10 MRQ
11 SDA

MID Vectra B i Omega B, 8 znakowy z dwoma złączami
Złącze żółte (26 stykowe)

styk sygnał kolor przewodu rodzaj sygnału
1 +12V na stałe czerwony  
2 masa zasilania brązowy  
3 masa czujnika temperatury zewnętrznej niebieski z białym paskiem  
4 czujnik temperatury zewnętrznej niebieski termistor NTC 5kOm w 20°C
5 +12V po stacyjce czarny  
6 podświetlenie szary z zielonym paskiem regulacja intensywności
7 przygaszenie podświetlenia szary z żółtym paskiem  
8 przełączanie data/radio szary z czerwonym paskiem +12V jak włączone radio
9 radio SCL brązowy z białym paskiem z górnego złącza w radiu
10 radio MQR brązowy z białym paskiem z górnego złącza w radiu
11 radio SDA brązowy z białym paskiem z górnego złącza w radiu
12 sygnał prędkości jazdy niebieski z czerwonym paskiem  
13 zarezerwowane -  
14 złącze diagnostyczne (DIAG) brązowy z szarym paskiem  
15 pedał hamulca czarny z żółtym paskiem do masy jak włączone
16 bezpiecznik lamp stop czarny +12V jak ok.
17 światła główne/postojowe zielony z białym paskiem do masy jak ok.
18 uszkodzenie lamp stop czarny z żółtym paskiem wisi w powietrzu
19 zużyte okładziny hamulcowe żółty z czerwonym paskiem do masy jak ok
20 zarezerwowane -  
21 masa (zegar) -  
22 klawisz ustawiania -  
23 uszkodzenie skrzyni automatycznej szary  
24 zarezerwowane -  
25 klawisz wyboru opcj -  
26 zarezerwowane -  

Złącze czarne (12 stykowe)

styk sygnał kolor przewodu rodzaj sygnału
1 przekaźnik pompy paliwa brązowy z białym paskiem  
2 masa -  
3 niski poziom płynu w chłodnicy brązowy z niebieskim paskiem do masy jak ok.
4 masa brązowy  
5 klawisz RESET brązowy z białym paskiem do masy jak aktywny
6 klawisz SELECT brązowy z czerwonym paskiem do masy jak aktywny
7 - -  
8 poziom paliwa niebieski z czarnym paskiem  
9 sygnał przepływu paliwa brązowy z czarnym paskiem  
10 niski poziom płynu w spryskiwaczu brązowy z żółtym paskiem do masy jak ok.
11 niski poziom oleju brązowy z zielonym paskiem do masy jak ok.
12 zarezerwowane -  

Co taki komputer potrafi?
Tryb pracy CHECK
Pokazywane są komunikaty po sobie. Jak jest ok sam przechodzi na TRIP a jak nie zostawia wyświetlony błąd i trzeba go skasować klawiszem RESET. Po włączeniu zapłonu należy nacisnąć na chwilę pedał hamulca.

Oelmangel - niski poziom oleju
Automatik Getribe – problem z automatyczną skrzynią biegów
Kuhlmitel Stand - niski poziom płynu w chłodnicy
Waschwass. Stand - niski poziom płynu w spryskiwaczach
Bremsbelag - zużyte okładziny hamulcowe
Bremslight Sicherung - nie świecą lampy stop
Abblendl. Rucklight - nie świecą tylne lampy pozycyjne
Tryb pracy TRIP (wybieramy klawiszem S)

Mom. Vebr 0.0l/h - zużycie chwilowe paliwa
Verbrauch --- l/100km - zużycie paliwa na 100 km
Geschw.. 0km/h - prędkość średnia
Reichweite km - pozostały zasięg na paliwie
Stoppuhr 0min 0.0s - stoper (obsługa klawiszem R)
Aussentemp. st. C - temperatura zewnętrzna
Wiem, że da się ustawić 6 różnych języków tego komputera oraz zmienić jednostki z metrycznych na imperialne. Opis dotyczył niemieckiej wersji.

TID w Astra G, Corsa C

styk sygnał kolor przewodu
1 +12V po stacyjce czarny grubszy
2 +12V po włączeniu radia czerwony z białym paskiem grubszy
3 +12V na stałe czerwony grubszy
4 moduł kontroli szary z żółtym paskiem grubszy
5 NTC niebieski z białym paskiem
6 masa zasilania brązowy grubszy
7 NTC niebieski
8 DIAG brązowy z białym paskiem
9 sygnał prędkości niebieski z czerwonym paskiem
10 SCL brązowy z czerwonym paskiem
11 SDA brązowy z czarnym paskiem
12 MRQ brązowy z szarym paskiem

nowszy MID oraz BID
złącze 32 stykowe

styk sygnal
1 masa zasilania
2 masa czujnika temperatury
3 czujnik temperatury
4 +12V po stacyjce
5 +12V na stałe
6 obroty
7 ściemnianie podświetlenia
8 sygnał włączenia radia (MID)
9 SCL (MID, radio styk C2) lub nie podłączone (BID)
10 MRQ (MID) lub CAN H (BID) (radio styk C8)
11 SDA (MID) lub CAN L (BID) (radio styk C11)
12 prędkość
13 poziom oleju
14 diagnoza
15 włącznik świateł stop
16 +12V z bezpiecznika hamulców
17 kontrola świateł pozycyjnych
18 kontrola świateł stop
19 kontrola okładzin hamulcowych
20 kontrola płynu hamulcowego
21 kontrola automatycznej skrzyni
22 kontrola poziomu spryskiwacza
23 przycisk RESET w manetce
24 pczycisk FUNCTION w manetce
25 -
26 poziom paliwa
27 czas wtrysku (z sterownika silnika)
28 światłą stop
29 kontrola ustawienia świateł lub urządzenie grzewcze
30 dodatkowe ogrzewanie
31 kontrola temperatury płynu chłodzącego
32 -


CID (oprócz modelu Vectra C i Signum)
złącze 32 stykowe

styk sygnal
1 masa zasilania
2 masa czujnika temperatury
3 czujnik temperatury lub temperatura z klimatyzacji (po 2002)
4 +12V po stacyjce
5 +12V na stałe
6 obroty
7 ściemnianie podświetlenia
8 -
9 -
10 CAN H
11 CAN L
12 prędkość
13 poziom oleju
14 diagnoza
15 włącznik świateł stop
16 zasilanie świateł stop
17 kontrola świateł pozycyjnych
18 kontrola świateł stop
19 kontrola okładzin hamulcowych
20 kontrola płynu hamulcowego
21 kontrola automatycznej skrzyni
22 kontrola poziomu spryskiwacza
23 -
24 -
25 -
26 poziom paliwa
27 czas wtrysku (z sterownika silnika)
28 światłą stop
29 kontrola ustawienia świateł lub urządzenie grzewcze (po 2002)
30 dodatkowe ogrzewanie lub urządzenie grzewcze (po 2002)
31 kontrola temperatury płynu chłodzącego
32 - lub elektryczne ogrzewanie (po 2002)

złącze 12 stykowe

styk sygnal
1 synchronizacja
2 wejście video R
3 wejście video G
4 wejście video B
5 ekran dla sygnału video
6 - lub masa ze złącza C4 w radiu
7 - lub obroty prawo z prawego enkodera (*)
8 - lub obroty w lewo z prawego enkodera (*)
9 - lub przycisk prawego enkodera (*)
10 -
11 -
12 -
(*) - tylko wybrane wersje NCDR1100 i NCDR1500

Podłączenie
Co trzeba podłączyć w przyadku standardowego radia (bez telefonu i nawigacji):
radio wyświetlacz co to jest
SCL SCL szyna zegara
SDA SDA szyna danych
MRQ MRQ zezwolenie
sterowanie anteną +12V po włączeniu radia przełącza data/radio

Przykładowe połączenie wyświetlacza TID z Astra I i Corsa I do radia ze złączem ISO-C10


Rodzaje spotykanych wyświetlaczy

DID - dual info display (zegarek i data/radio)
TID - triple info display (zegarek, data/radio, termometr)
MID - multiple info display (zegarek, data/radio, termometr, trip i check - komputer pokładowy).
BID - board info display (zegar, data/radio/telefon, termometr, koputer pokładowy)
GID - graphics info display (punktyw wyświetlacz gradiczny)
CID - color info display (kolorowy wyświetlacz graficzny)

od 1992 roku
  Astra F Corsa B
Tigra A
Combo A
Sintra
zegar + - -
DID + - -
TID + + +
MID + - +

Zegar


DID


TID


MID


Wyświetlacze z obsługą radia w w tej serii pracują w organizacji 8 znaków. Można spotkać wersje Corsa i Combo bez wyświetlaczy.

od 1995 roku
  Vectra B Omega B Zafira A
zegar + - -
TID segmentowy (8) - + -
TID punktowy (10) + + +
MID (8) + + -
MID (10) + + +
BID + + +
GID + + -
CID + + +

W nawiasach podana organizacja wyświetlacza. Od 1996 roku dostępna jest organizacja 10 znaków. Pojawiają się także wyświetlacze do podłączenia z radiem ze zintegrowanym telefonem oraz nawigacją. Wyświetlacze do poszczególnych modeli różnią się wykonaniem obudowy.

Zegar


TID segmentowy 8 znaków


MID 8 znaków


TID punktowy 10 znaków



MID 10 znaków


BID


GID


CID


od 1997 roku
  Astra G Corsa C
Combo B
Agila I Vectra C
Signum
TID + + + +
MID + - - -
BID + - - -
GID - + - +
CID + - + +
Nie wszystko mogłem zweryfikować. W przypadku Vectra C i Signum to już w tej linii pojawiają się dodatkowe funkcje znane z następnej serii np. wyświetlanie nastaw z klimatyzacji - jest to GID ale pod obsługę standardowego radia.

TID


MID


BID


GID Vectra C


Wyświetlacze GID i CID wyglądaja podobnie jak w modelach powyżej.

Organizacja wyświetlacza
DIGIT 8 - 8 znaków tekstu. W takim trybie wyświetlane są podstawowe teksty (np. procedura wpisywania kodu). Rozpoznają ją poprawnie zarówno starsze oraz nowsze wyświetlacze.
DIGIT 10 lub DIGIT 8+2. Wprowadzone zostały dodatkowo dwa znaki, tabela wyświetlanych znaków zawiera małe litery oraz są dostępne znaki specjalne oraz dodatkowo przesyłane są dane do synchronizacji zegara. Taki tryb rozpoznają nowe wyświetlacze.
Zmiana konfiguracji między trybem 8 a 10 znakowym - należy wcisnąć i przytrzymać klawisze 4 i 6 (lub 3 i 5 w nowszych modelach) i włączyć radio, a następnie poczekać aż przełączy się w odpowiedni tryb.

Modele radioodtwarzaczy wraz ze współpracującymi wyświetlaczami
model radia organizacja DID TID MID BID GID CID
SC201C 8 + + + - - -
SC202C 8 + + + - - -
SC303C 8 + + + - - -
SC804C 8 + + + - - -
CD300(RDS) 8 + + + - - -
DC339/78 ? + + + - - -
DC247 8 + + + - - -
DC347 8 + + + - - -
DC517 8 + + + - - -
DC614 8/? + + + - - -
DC637 ? + + + - - -
RC479 ? + + + - - -
CAR200 8/10 + + + - - -
CAR300 8/10 + + + - - -
CAR400 8/10 + + + - - -
CDR500 8/10 + + + - - -
CCR600 8/10 + + + - - -
CCR800 8/10 + + + - - -
CCRT700 - - - - + - -
NCDR1100 - - - - - + +
NCDR1200 - - - - - + +
NCDR1500 - - - - - + +
CAR2003 10/8 + + + - - -
CAR2004 10/8 + + + - - -
CDR2005 10/8 + + + - - -
CCR2006 10/8 + + + - - -
CART2007 - - - - + - -
CCRT2008 - - - - + - -
NCDR2011 - - - - - + +
NCDC2013 - - - - - + +
NCDC2015 - - - - - + +
Grundig SCD3390 8 + + + - - -
Grundig SCD3590 ? + + + - - -
Kenwood KDC-8070R 8 + + + - - -
Kenwood KRC-877R 8 + + + - - -
Kenwood KMD-970R 8 + + + - - -
VDO CD411XED ? + + + - - -
Niektóre firmy miały w ofercie interfejsy do podłączenia ich radia w miejsce fabrycznego z możliwością sterowania wyświetlacza.

Jeżeli jesteś zainteresowany sposobem transmisji to poczytaj dalej.


Lata 2005 - 2009
Magistrala CAN - podświetlenie żółte

Złącze w wyświetlaczu

styk sygnał
1, 2 masa
5 +12V
6, 7 czujnik temperatury
17, 20, 22 CAN H
18, 19, 23 CAN L

  Astra H
Meriva
Corsa D Zafira B Vectra C
Signum
Antara
TID + + - - -
BID + - + - -
GID + + + + +
CID + + + + +
Tutaj wyświetlacz BID przejął rolę MID. Inaczej niż w poprzedniej serii tutaj wyświetlacz GID może obsługiwać zarówno proste radio, jak i nawigację. Zależy to od jego konfiguracji. Automatyczna klimatyzacja korzysta także z wyświetlacza - w tym przypadku jest to GID lub CID.

Modele radioodtwarzaczy wraz ze współpracującymi wyświetlaczami
model radia TID BID GID CID
R10 + ? ? ?
CC20 + ? ? ?
CD30 bez klawisza BC + ? ? ?
CD30 z klawiszem BC + + + ?
CD30 z klawiszami MAIN i INFO ? ? + +
CDC40 OPERA - - + +
CD50 PHONE - - + +
CD70 NAVI - - + +
DVD90 NAVI - - - +
DVD100 NAVI - - - +

TID


BID


GID


CID



Po 2009
Magistrala CAN - podświetlenie czerwone

  Astra I Insignia Meriva B
TID + + +
GID + + +
CID + + +

Modele radioodtwarzaczy wraz ze współpracującymi wyświetlaczami
model radia TID GID CID
CD300 + ? ?
CDC400 - + ?
CD500 NAVI - - +
DVD800 NAVI - - +


Powrót do spisu kabli