Piloty przewodowe do urządzeń CAR AUDIO
Wiele samochodów ma wbudowane fabryczne piloty (właściwie to sterowniki przewodowe) przy kierownicy (Renault, Opel) bądź też na samym kole kierownicy. W przypadku gdy nie mamy fabrycznego radia (a tak jest często) nie możemy z takiego pilota korzystać. Na tej stronie pokazane będą schematy pilotów do poszczególnych radioodtwarzaczy. Wymieniając elementy w pilocie z samochodu można przystosować go do sterowania odpowiednim radiem. Dzięki temu poprawiamy bezpieczeństwo a nie szpecimy wyglądu wnętrza pojazdu.

Piloty do obiorników sklepowych

Blaupunkt
model: RC08/RC09/RC10

Na rysunku schemat odbiornika podczerwieni do tego pilota. Nie mam pojęcia jak wygląda w środku odbiornik fabryczny, ja zbudowałem taki (już nie jeden :-) i działał poprawnie z radiem Kansas DJ, Hanover CD2000 oraz nowszymi i pilotami RC06, RC06H, RC08, RC09. Drobna poprawka, na rysunku widok odbiornika podczerwieni z góry nie z dołu jak napisałem. To, że radio ma wyprowadzone złącze w kostce pilota, to nie zawsze znaczy, że jest sterowane pilotem. Zestawienie kompatybilnych modeli jest na stronie Blaupunkta. Pilot w takiej formie będzie działał poprawnie od serii Fun Line w górę (czyli nowsze modele też). Nie będzie pracował z modelami sprzed 1997 roku (czyli np. Paris RCM127, Woodstock DJ) gdzie potrzebny jest jeszcze interfejs aktywny oprócz odbiornika podczerwieni.

Philips
i jego sławna mysz

Można za pomocą tego sterować wiele modeli Philipsa. Niby to tylko kilka funkcji ale jak ułatwiają życie. Pasuje też do niektórych modeli VDO (małe, czarne złącze na różowym i brązowym przewodzie).

Sony
i tym razem joystick (RM-X2S)

Są jeszcze dwie funkcje: Preset/Disc+ i Preset/Disc-. Działają w momencie wciśnięcia klawisza => i łączeniu styku SEEK- lub SEEK+. Równocześnie z nimi łączone są także Vol (- lub +) ale to nie ma znaczenia. Prawdopodobnie taki sam jest wewnątrz model RM-X4S a różni się tylko opisem. Duże wartości elementów wynikają z stosowania przez producenta jako łączników gum przewodzących. We własnej konstrukcji można stosować mikrołączniki. Połączenia w małym jacku: czerwony-koniec, biały-środek, masa-najbliżej obudowy. Regulace + i - można zamieniać miejscami. Jak? O tym już w ustawieniach. Pilot ten pasuje też do modelu Pioneer DEH-MP3500. Nie ma w nim tylko używanych funkcji LIST, SEL i OFF.

Piloty do odbiorników fabrycznych

Alfa Romeo
radio: 937 High Blaupunkt

Opis na podstawie radia.


Alfa Romeo
radio: 932 Alpine

Opis na podstawie radia. Być może dostępne są także funkcje szukania ale nie udało mi się jednoznacznie ich namierzyć (czasem wywyoływana była funkcja szukania w górę ale to na zasadzie przypadku - może dostępna jest po dłuższym naciśnięciu jakiegoś klawisza).

Citroen XM i Peugeot 605DT

Działa to z radiem Clarion PU-9358A i PU-9427A. Na rysunku widok wtyku w pilocie od strony łączenia (szare złącze męskie din-6 na przewodzie). Informację dostałem mailem i częściowo sprawdziłem sam.

Citroen
model radia
model samochodu: Xantia I

Opis na podstawie oryginalnego pilota z kierownicy. Pilot jest podświetlany dlatego też są 4 żarówki. Funkcja MUTE i zmiany programów jest podwójna bo są 2 klawisze ale pełnią tą samą funkcję. Jednak sądząc po zworach była przewidziana opcja pilota o 2 funkcjach więcej.

Citroen
model radia:22RC465/35
model samochodu: Xsara przed faceliftingiem

Opis zrobiony na podstawie radia (rezystancje w pilocie mogą się trochę różnić). Pilot na kierownicy. Można spotkać wersję radia 22RC465/65 robioną dla Peugeot. MODE przełącza źródła sygnału.

Citroen, Fiat, Lancia, Peugeot
model radia:22RC465/65
model samochodu: Citroen Evasion, Lancia Zeta, Fiat Ulisse, Peugeot 806 (po 10/98)

Opis zrobiony na podstawie radia (rezystancje w pilocie mogą się trochę różnić). Pilot na kierownicy.

Ford

Pilot montowany pod kierownicą z lewej strony. Współpracuje z 4000RDS,5000RDS,6000RDS (modele z gałką volume). Opracowane na podstawie radia 4000RDS. Rezystancje w pilocie mogą się różnić od podanych, także mogą być trochę inaczej podłączone (przy połaczeniu tak jak na schemacie pilot pracował prawidłowo). Fabrycznie pilot jest zakończony żeńskim, 17 stykowym złączem do radia (rysunek złącza i opis w dziale o złączach fabrycznych).

Lancia
radio: Modul 839 Grundig

Opis na podstawie radia (w zasadzie to połączenia radia z monitorem pokładowym).

Nissan
radio: Blaupunkt Mid-Line BP9345

Opis na podstawie radia. Modele na Clarionie mają inaczej podłączanego pilota.

Nissan
radio: Blaupunkt MM CD-K

Opis na podstawie radia.

Opel

Pilot fabrycznie instalowany na kierownicy podłączony jest to złącza ISO-A (zasilające), numery styków podane są na rysunku. Jest to bardzo podobna konstrukcja do pilota Philipsa (myszy) i mogą być używane zamiennie. Sterowanie pilotem posiada na pewno CAR400, CDR500, CCR600, CCR800; niskie modele nie mają możliwości sterowania pilotem.

Peugeot 206 oraz 306 przed face liftingiem
206 - pilot 4 funkcyjny przy kierownicy (do modelu 2030 inaczej zwanego T1 LOW Blaupunkta)
306 - pilot 4 funkcyjny przy kierownicy (do modelu PU-1570A produkowanego przez Clariona)

W modelu 306 można uruchomić jeszcze jedną funkcję EXM (skanowanie pamięci), jak podłączymy styk 2 przez rezystor 1kOm do styku 4 w złączu C (złącze pilota).

Peugeot 406
i wychyłowo-obrotowy pilot przy kierownicy

Działa to z radiem Philips 4030 (czyli model 22DC594/50) i Philips 4050. Wartości rezystorów nie są krytyczne i mogą być zmieniane w szerokich granicach, a podane zostały zbadane i wybrane mniej więcej w połowie zakresu. Nie wiem jakie są w fabrycznym pilocie ale powinny być zbliżone.

Peugeot 806
model radia:22DC710/65

Na podstawie radia.

Peugeot/Citroen
model radia:22RC200/65 - VDO, PU-2294B(D) - Clarion
model samochodu:Citroen Xsara I (radia z zielonym podświetleniem) lub Peugeot 206/306 bez BSI ok. 1999 roku

Opis zrobiony na podstawie radia (rezystancje w pilocie mogą się trochę różnić). Pilot jest na kierownicy (Citroen) lub na kolumnie kierownicy (Peugeot). Na rysunku jest błąd - zamienione opisy górne z dolnymi, poprawię przy okazji, błąd przy wrysowaniu - zweryfikowałem jak się trafiła kolejna sztuka do badań.

Subaru
model radia:Philips 22DC685/92

Opis na podstawie radia. W sumie tylko jedna funkcja ale zamieszczam aby nie było pytań do czego to złącze. Radio posiada jeszcze 4 kanałowe wyjście liniowe w standardzie Philipsa.

Renault
Piloty do Renault opisane są razem z wyswietlaczami.

Może ktoś "zbadać" jakiegoś fabrycznego pilota od samochodu (Citroen, Peugeot-inne niż jest, Fiat, Rover, Range Rover)? Jeżeli tak to proszę o kontakt. I jak ktoś ma skany tych pilotów (kierownice) to też niech podeśle bo sam nie mam jak zeskanować. A pilotów jest naprawdę dużo rodzajów, spis tych o których istnieniu wiem to zawiera 4 strony A4 drukowane drobnicą (oczywiście w tabeli z funkcjami i rodzajem wtyku), a więc mam co robić.

Powrót do spisu kabli