Renault - piloty i wyświetlacze

Piloty



Pilot 6 funkcyjny
modele samochodów: 19,21,25,Clio I


Jak widać matryca z dodatkowym impulsatorem. Sam impulsator konstrukcyjnie jest troszkę inaczej zbudowany ale na rysunku to widać lepiej w takiej postaci.
Na powyższym rysunku kolorystyka wersji starszej pilota (kanciasty z żółtym opisem - na zdjęciu z prawej strony).
Kolorystyka nowszej wersji (zaokrąglony z białymi napisami - na zdjęciu na środku).
numer oznaczenie kolor
1 L2 biały
2 IN1 niebieski
3 IN0 żółty
4 IN2 zielony
5 L0 czerwony
6 L1 brązowy

Pilot 8 funkcyjny
modele samochodów: Clio II, Megane, Laguna, Scenic, Thalia i Twingo II

Wolne miejsca w matrycy zostały uzupełnione dodatkowymi przyciskami. Jest też wersja bez klawisza wyciszenia, która różni się od tej z rysunku tylko brakiem tego klawisza w matrycy. W pilotach bez osobnego klawisza mute wyciszenia (komunikat PAUSE na wyświetlaczu) dokonujemy naciskając równocześnie VOL- i VOL+. Ponieważ kolory do poszególnych funkcji w wersji 6 funkcyjnej różnią się od wersji 8 funkcyjnej dlatego też wprowadziłem dodatkowo ich numerację. Sprawdza się to w nowszych modelach pilotów, gdyż kololorystyka potrafi być bardzo zróżnicowana.

Podłączenia do radia były realizowane na różne sposoby:


Do około roku 1989 w radiu było złącze DIN lub w standardzie Renault (czerwone) a pilota podłączało się do gniazda DIN-8 (na rysunku widok gniazda od strony podłączania). Takie złącze posiadały:
Philips 22DC665/62e Renault Audio
Philips 22DC665/62s Renault Sat
Philips 22DC865/62 Renault Sat
Philips 22DC882/62 oddzielny wyświetlacz
Philips 22DC885/62 oddzielny wyświetlacz
Pioneer KEH-5001SDK - tu jest mała zagadka z tym modelem.

W latach 1990-1994 w radiu stosowano złącze ISO. Złącze w tej wersji posiadał:
Blaupunkt Renault G4
Blaupunkt Renault G5
Blaupunkt Renault H0 Clio - model bez RDS
Blaupunkt Renault H0 RDS - także wersja na 24V
Blaupunkt mono CD H3
Philips 22DC577/62
Philips 22DC579/62B
Philips 22DC677/62
Philips 22DC679/62B
Philips 22DC962/62 oddzielny wyświetlacz
Philips 22DC982/62 oddzielny wyświetlacz
Pioneer KEH-M1066ZRN - Espace - oddzielny wyświetlacz
Pioneer SCU-2056 ZRN - Espace Auditorium
Pioneer SCU-2156 ZRN - Espace Grand Auditorium
Pioneer SCU-2456 ZRN - Espace
Pioneer SCU-2556 ZRN - Espace
Pioneer DEH-2006ZRN - ze zdejmowanym panelem

Po 2000 roku modele z serii Tuner List posiadające wbudowany wyświetlacz mają żółte złącze wykorzystywane do podłączenia pilota. Podłączenia poszczególnych styków pokazane są na rysunku:

Złącze w
Philips 22DC229/62
22DC239/62R
RENRDD203-20
Prawdopodobnie opis ten pasuje także do modeli UpdateList z wbudowanym wyświetlaczem, jednak nie sprawdziłem tego.

Od 2012 roku pojawiło się nowe złącze pilota w radiu z wbudowanym wyświetlaczem. Opis mam ale nie został przeze mnie jeszcze sprawdzony.

W przypadku radia z oddzielnym wyświetlaczem lub systemem nawigacji można spotkać:
- czerwone złącze 15 stykowe w dwóch odmianach (z blokadą i bez blokady po wsunięciu w gniazdo),
- czerwone lub zielone złącze 30 stykowe,
- 6 stykowe dwurzędowe na przewodzie do wyświetlacza (seria Update List)
- złącze przeznaczone do podłączenia z wyświetaczem zintegrowanym z licznikiem (Espace, Scenic oraz ciężarówki Premium).
Opis sposobu podłączenia do wyświetlaczy przedstawiony jest przy omawianiu każdej z serii.


Wyświetlacze

Modele z lat 1985-1987

Wyświetlacz był niemal integralną częścią radia, posiadał niezbędne przyciski do jego obsługi. Łączony był z radiem za pomocą złącza DIN-6AV. Do wyświetlacza był podłączany pilot montowany przy kierownicy.
Współpracował z modelami o wielkości 2DIN:
Philips 22AC955/62 - z korektorem
Philips - bez korektora
W Renault 25 wyświetlacz z klawiaturą obłsugi wyglądał tak:

natomiast w Espace:



Modele z lat 1988-1991

Wyświetlacz do modelu 25 ma oznaczenia Philips 22AP082/62, ma dwa złącza. Jedno z nich to złącze DIN5AV (taki DIN5 z szerzej rozstawionymi stykami) - do tego złącza podłącza się przewód łączący z radiem, który w radiu jest łączony do złącza DIN6AV (to złącze umieszczone jest w obudowie radia).
Wygląd drugiego złącza przedstawiony jest poniżej:


Poszczególne styki mają następujące funkcje:
styk sygnał
1 podświetlenie
2 +12V po stacyjce
3 +12V na stałe
4 masa zasilania
5 masa NTC
6 NTC
NTC to styki do termistora służącego do pomiaru temperatury zewnętrznej.

Wersja do modelu Espace - na styki 1 i 2 w czarnym złączu podłączamy +12V (są to odpowiednio wyprowadzone kable czerwony i żółty) a na styk 3 (czarny kabel) masę.

Ten wyświetlacz pracuje z modelami:
Philips 22DC882/62
Philips 22DC885/62
Oba modele są wielkości 2 DIN, różnią się tym, że DC885 ma system komunikatów drogowych SDK. Z radia jest wyprowadzone na kablu złącze żeńskie DIN7 do podłączenia pilota. W wyświetlaczu jest zawarty procesor dodatkowy do radia i bez komunikacji z wyświetlaczem radio nie włączy się. Złącze zasilania i głośników w radiu jest w standardzie Renault (czerwona kostka).

W wersji do Renault 25 wyświetlacz wyglądał następująco

natomiast w Renault Espace:



Modele z lat 1992-1994

Wyświetlacz Philips 22AP092/62 stosowany był w modelu Safrane i Laguna. Cechą charakterystyczną była w nim osłona wyświetlacza szybką z pleksy. Podłączenie jest następujące:


Współpracował z modelami 2DIN:
Philips 22DC982/62 z odtwarzaczem CD
Philips 22DC962/62 z wejściem CD




Modele z lat 1995-1999. Seria Radiosat

Wyświetlacz podłączany jest następująco:

Złącze P1 (szare lub niebieskie) to złącze do komunikacji z radiem, zasilanie wyświetlacza a także złącze do termometru (styki 1 i 2 - termistor NTC 6kOm dla 0 st. C). Modele z niebieskim złączem mają podłączenie takie samo, tylko wtyki trochę inne - trzeba się podpierać numeracją styków (jedno ma 1 z lewej, drugie z prawej strony jak patrzymy od tyłu). W wyświetlaczach z niebieskim złączem trzeba podłączyć styk 7 (tu szary, często jest czarny) do masy aby działało podświetlenie. P2 natomiast to złącze pilota - numeracja przewodów zgodna z numeracją przy opisie pilotów.

współpracował z następującymi modelami:
Philips 22DC449/62E Radiosat 4000 Kangoo lub Laguna
Philips 22DC449/62L
Philips 22DC451/62E Radiosat 6000 Megane
Philips 22DC451/72E
Philips 22DC459/62F Megane
Philips 22DC459/62L Radiosat 6010 Megane
Philips 22DC459/62S
Philips 22DC461/62E
Philips 22DC461/62L
Philips 22DC461/62T Radiosat 6010 Megane
Philips 22DC479/62 Radiosat 6000 CD
Philips 22DC481/62 Radiosat 6000 CD
Philips 22DC481/72
Philips 22DC593/62E Kangoo, Clio, Laguna (bez rewersu)
Philips 22DC593/62L Radiosat 4000 Megane
Philips 22DC594/62E
Philips 22DC594/62F Megane

Philips 22SY656/62 (Laguna) - niebieskie złącze

Ten model posiada wyswietlacz radia, zegarek i termometr.

Philips 22SY664/62 (Megane, Scenic) mały - niebieskie złącze
Philips 22SY665/62 (Megane, Scenic) mały - niebieskie złącze

Tylko wyświetlacz do radia. Ma jeszcze 2 symbole, które mogą być wykorzystane do fabrycznego zestawu telefonicznego. Model 22SY664 wygląda bardzo podobnie. Zegarek i termometr stanowią osobny moduł umieszczony obok

SAGEM AFFA2 0 (Megane) średni

Tylko wyświetlacz do radia.

SAGEM AFFA2 + (Megane, Laguna) z zegarkiem/termometrem średni (tylko do 11.1999)

Wyświetlacz do radia z zegarkiem i termometrem.

Wyświetlacz nawigacji Carminat 6000 (Laguna, Safrane, Scenic)

W górny pasku były wyświetlane informacje z radia (niestety na fotce puste miejsce). Radio i pilot były połączone do interfejsu systemu nawigacji. Opis styków w dziale o nawigacjach.

Jest jeszcze inny model nawigacji, zgłaszający się jako Sagem i posiadający gniazdo pamięci w formacie PCMCIA.

Co ciekawe w przypadku tych modeli były dwie różne koncepcje wyświetlania stacji bez RDS. Są na wyświetlaczu piktogramy U1 i U2, które w przypadku właściwych modeli pojawiają się, jeżeli natomiast typ radia jest inny to pojawia się napis na części segmentowej U1 lub U2 i częstotliwość (na stacjach RDS brak jest więc czasem informacji o włączonym banku pamięci - widać to na zdjęciach w przypadku wyświetlaczy Philipsa, wszystkie mają ten sam zestaw podstawowych piktogramów i jest wyświetlana ta sama stacja). Czyli ta seria też przechodziła ewolucję. I coś jeszcze zawuważyłem. W wielu modelach piktogram LD (Loud) nie jest odświeżany, przez co znika z czasem.

Odstępstwem od tego sterowania był wyświetlacz 22SY651/62E współpracujący z radiem 22DC594/62B. Podłączany jest następująco:



Model taki łatwo rozpoznać, ponieważ w złączu D posiada tylko 4 styki, a modele standardowe mają 5 styków. Wyświetlacz wizualnie podobny do modelu 22SY665 ale elektronicznie różni się od niego.
Inne modele niestandardowe z tej serii:
Philips 22DC379/62B bez RDS - także ma 4 styki, możliwe, że pracuje z wyświetlaczem do modeli B
Alpine CM7RN61 - model zrobiony specjalnie do niektórych wersji Laguna, współpracuje z odpowiednią wersją nawigacji Carminat 6000 oraz jedną odmianą wyświetlacza podobnego do 22SY656 (nie z każdym, mimo, że pozornie wygląda identycznie) - komunikacja z wyświetlaczem tylko dwoma przewodami magistralą VAN.

Zestawienie opisów styków złącza zasilania i sterowania (niebieskiego) dla różnych wyświetlaczy z tej serii:
styk do Alpine duży do Radiosat duży SY656/52
do Radiosat mały SY644/62
do serii B mały SY651/62E
1 czujnik temperatury czujnik temperatury - -
2 masa czujnika temperatury masa czujnika temperatury - -
3 VAN DATA + -; - SCL
4 VAN DATA - - - MRQ
5 masa masa masa masa
6 regulacja jasności regulacja jasności regulacja jasności regulacja jasności
7 podświetlenie podświetlenie podświetlenie podświetlenie
8 +12 V po stacyjce +12 V po stacyjce +12 V po stacyjce +12 V po stacyjce
9 +12 V na stałe +12 V na stałe +12 V na stałe +12 V na stałe
10 - - - SDA
11 - masa danych masa danych masa danych
12 - załączenie z radia załączenie z radia -
13 - SDA SDA -
14 - SCL SCL -
15 - MRQ MRQ -

W tych latach pojawił się model Espace III. I tu zastosowano inny standard sterowania.

złącze w radiu    złącze w liczniku
      
styk w radiu styk w liczniku sygnał
1 6 masa
2 4 Dane (BDATA)
3 5 Zegar (BSCK)
4 3 Gotowość odbioru (BRXEN)
5 2 Ustawienie szyny (BSET)
6 1 Zezwolenie (BINH)
7 - masa
8 - masa

Opis dotyczy licznika E2 i E3 (ze złączem czarnym i niebieskim). Jest jeszcze wersja ze złączem szarym i zielonym.

Modele pracujące z tym wyświetlaczem (firmy Pioneer):
SCU-2056 ZRN - Auditorium
SCU-2156 ZRN - Grand Auditorium
SCU-2456 ZRN
SCU-2556 ZRN
KEH-M1066 ZRN
Do systemów Auditorium jest standardowo zmieniacz na 6CD oraz pilot do sterowania całością (2 wersje, jeden z własnym wyświetlaczem LCD). Jako opcja jest odtwarzacz kaset. Są to urządzenia typu "hide unit" więc nie widać w konsoli radia.



Modele z lat 2000-2004. Seria Tuner List.

Charakterystyczną cechą jest poziome umieszczenie złącza w radiu oraz opis TUNER LIST wyświetlany na wyświetlaczu. Podłączenie z radiem dokonywane jest za pomocą żółtej kostki mini ISO. Schemat połączeń pokazany jest na rysunku poniżej.


Od 2002 roku zamiast złącz czerwonego i szarego jest złącze czerwone będące zestawieniem tych obu złącz w jedno.


Na rysunku nie zostały pokazane połączenia do pilota. Przypuszczam, że są one od styku oznaczonego 16 - włożone złącze starego typu powoduje, że pilot działa ale zamienione są funkcje.

wyświetlacze Tuner List:

SAGEM AFFA2 + (od 11.1999, na wyświetlaczu jest data produkcji)
SAGEM AFFA2 ++ (od 11.1999)

Wyświetlacz do radia, zegarek i termometr. Od razu widać inne piktogramy charakterystyczne dla seri Tuner List.

W modelu Laguna zastosowno podobny wyświetlacz w wersji pozytywowej z błękitnym podświetleniem oznaczony AFFA2 SSPP z dodatkowym modułem wyświetlacza kontrolnego ciśnienia w oponach. Jest też wersja AFFA2 SSPPA z podświetleniem bursztynowym oraz AFFA2 SM do Vel Satis.

W przypadku systemu nawigacji Carminat 8000 radio korzystało z wyświetlacza kolorowego:

Radio oraz pilot jest łączone wtedy z interfejsem systemu nawigacji i dopiero z niego sygnał trafia na wyświetlacz. Opis złącz jest w dziale o nawigacjach.

Są też wyświetlacze, które nie mają obsługi radia:

SAGEM AFFA2 ++HT


W modelu Scenic 2 oraz Espace 4 wyświetlacz radia jest częścią licznika. Jest kilka wersji liczników współpracujących z różnymi modelami radioodbiorników oraz nawigacjami. W przypadku modeli bez kolorowej części wyświetlacza sygnały z radia wprowadzane są do czerwonego 15 stykowego złącza.

czerwone złącze w liczniku

styk sygnał
licznik pod TunerList licznik pod UpdateList, Cabasse lub Carminat 5000
1 +12 V po włączeniu radia +12 V po włączeniu radia
2 - CAN H (z radia)
3 - CAN L (z radia)
4 MRQ (z radia) -
5 SDA (z radia) -
6 SCL (z radia) -
7 masa (z radia) -
8 pilot IN0 pilot IN0
9 pilot IN1 pilot IN1
10 pilot IN2 pilot IN2
11 pilot L0 pilot L0
12 pilot L1 pilot L1
13 pilot L2 pilot L2
14 - powtórzenie komunikatu (Cabasse + navi)
15 - -

Wyświetlacz do serii TunerList będący fragmentem licznika w modelu Scenic 2


Wyświetlacz do modelu Cabasse będący fragmentem licznika w modelu Scenic 2


W modelu Modus wyświetlacz radia jest częścią licznika (dolna linia).
Modele współpracujących radioodbiorników:
22DC259/62F Tuner List kaseta
22DC259/62P Tuner List kaseta
22DC277/62 Tuner List CD
22DC278/62 Tuner List CD
22DC278/62B Tuner List CD
22DC278/62H Tuner List CD
22DC278/62Z Tuner List CD Velsatis
22DC279/62L Tuner List CD
22DC279/62F Tuner List CD
22DC279/62P Tuner List CD Megane/Scenic
22DC279/62Z Tuner List CD białe podświetlenie
RDW100-10

W serii Tuner List jest także model radia z nawigacją Carminat 5000 produkcji firmy Becker. Są różne wersje wykonania, kształt przodu, kolorystyka, podświetlenie oraz różniące się opisem lewej gałki.
Do niego jest także inny wyświetlacz - zdaje się AFFA3 NAV lub AFFA3 SSPP (Laguna), AFFA3 SM (Vel Satis) z zielonym 30 stykowym złączem. Może być w dwóch odmianach kolorystycznych - pomarańczowej i niebieskiej.

radia z tej serii:
BE7401
BE7403
BE7406
BE7411
BE7412
BE7430
BE7433
BE7440
BE7443
BE7447

Złącza w wyświetlaczu i w radiu prezentują się następująco:


Jest wersja tego wyświetlacza zintegrowana z licznikiem do modelu Scenic 2.


Modele z lat 2005-2008. Seria Update List
Od 2005 roku jest nowa seria Update List. Wyświetlacz ma złącze czarne dwurzędowe i jest oznaczony AFFA2. W radiu złącze jest wzbogacone o gniazdo C2 (gdzie jest wejście AUX).


Pilot do tej wersji podłączany jest następująco (oznaczenia zgodnie z rysunkiem i opisem pilota z początku strony):
numer oznaczenie styk w złączu na przewodzie styk w złączu wyświetlacza
1 L2 A2 6
2 IN1 A1 2
3 IN0 B3 1
4 IN2 A3 3
5 L0 B1 4
6 L1 B2 5
Kolorów nie podaję bo zależą od rocznika oraz modelu samochodu, oraz od strony złącza.


SAGEM AFFA2 do Update List


SAGEM AFFA2 do Update List w wersji do Megane


SAGEM AFFA3 do Update List w wersji do Megane

Jest także wersja zintegrowana z licznikiem do modelu Scenic 2 oraz odmiana w kolorze pomarańczowym.

Radia z tej serii:
RDW240-09 bursztynowe podświetlenie
RDW300-00 bursztynowe podświetlenie
RDW302-11 białe podświetlenie

W tej serii pojawił się także nowy Carminat Informee. Ma on wyjście na kolorowy monitor LCD.

Pod koniec tej serii wyświetlacz został zmieniony, pojawił się symbol radia przy wybranej funkcji tunera.


Modele od 2008. Magistrala CAN

W wyświetlaczu złącze podobne jest do serii UpdateList w kolorze szarym, ale jak wyglądają podłączenia na razie nie mam pełnej informacji.

W radiu (Laguna, Clio) jest złącze ISO-C3, ale cały górny wtyk jest w postaci jednego bloku bez rozdziału na poszczególne kolorowe wtyki. W podłączeniu do wyświetlacza biorą udział styki C1, C2, C5 i C6 (przynajmniej tak to wygląda).
Czasem jest złącze Fakra (Megane).
Wyświetlacz segmentowy w wersji do Clio 3


Jest jeszcze wyświetlacz punktowy. W przypadku wyświetlacza kolorowego, komunikaty z radia są przekazywane jako teskt dołączany do komunikatów z nawigacji.




Modele od 2012.
Nowe złącze w radiu, trudno określić jak to wpłynęło na sposób komunikacji z wyświetlaczem.


Powrót do spisu kabli